سرویس مدیریت تگ گوگل ( Google Tag Manager ) چیست و چگونه باید آن را تنظیم کنیم؟


سرویس مدیریت تگ گوگل و آموزش پیکربندی آن

سایت این سرویس ویژه:
[تنها کاربران انجمن می توانند لینک و عکس ها را مشاهده کنند تنها در 10 ثانیه ثبت نام کنید . ]

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی سرویس مدیریت تگ گوگل ( Google Tag Manager ) بپردازیم و پیکربندی این سرویس را به شما آموزش دهیم . با استفاده از این سرویس ، شما قادر خواهید بود تا بدون کمک توسعه دهندگان وب سایت ، به مدیریت تگ های موجود در سایت خود بپردازید .

سرویس مدیریت تگ گوگل و آموزش پیکربندی آن

شما برای تجزیه و تحلیل سایت خود ، ردیابی اثرات بازاریابی و بررسی نرخ های تبدیل ، نیاز به سرویس هایی دارید که برای فعال سازی آنها باید رشته ای کد یا اسکریپت هایی را روی سایت خودتان قرار دهید . معمولا افرادی که دانش مورد نیاز این کار را ندارند ، به سراغ توسعه دهندگان وب سایت میروند و از آنها درخواست میکنند که این کدها را درون سایتشان قرار دهند . این افراد همیشه سریعا درخواست های شما را انجام نمیدهند و بعضا درخواست هزینه های سنگین نیز میکنند . اگر شما از این شرایط خسته شده اید و میخواهید این وضع را تغییر دهید ، میتوانید از سرویس مدیریت تگ گوگل استفاده کنید .

سرویس مدیریت تگ گوگل این اجازه را به شما میدهد که بدون نیاز داشتن به یک برنامه نویس ، خودتان به مدیریت کدها و تگ های داخل سایت بپردازید . سرویس مدیریت تگ گوگل به شما کنترل کاملی بر روی تگ ها ارائه میدهد و شما میتوانید ببینید که چه تگ هایی و چگونه در سایت شما به کار رفته اند . سرویس GTM نیازمند این است که شما کمی مطالب جدید در این رابطه یاد بگیرید اما وقتی شما این نکات پایه را یاد بگیرید ، از خودتان خواهید پرسید که چگونه تا به حال بدون این سرویس زندگی کرده اید و دوام آورده اید .

اگر شما هم جزو آن دسته از علاقه مندان به سئو هستید که هنوز از کدهای ردیابی استفاده نکرده اید ( میدانم که افراد زیادی هنوز تجربه استفاده از سرویس های آمارگیری را ندارند و مشکلی هم ندارد ) ، الان وقتش رسیده است که این کار را شروع کنید . استفاده از کدهای ردیابی این اجازه را به شما میدهد که نتایج مربوط به زمینه بازاریابی سایت خودتان را به دست آورید و آمارگیری کنید . مهمتر از آن این نکته است که شما میتوانید نتیجه تلاش های بازاریابی دیجیتال خودتان را به بقیه نیز نشان دهید .

نگران نباشید چون شما برای استفاده از این قابلیت ها نیاز به دانش پیشرفته ای در زمینه برنامه نویسی ندارید . به عنوان یک قابلیت اضافه ، شما با استفاده از سرویس مدیریت تگ گوگل قادر خواهید بود تا کمپین های مشتریان خود را نیز ، ردیابی و مدیریت کنید . شما بدون اینکه نیاز به وارد شدن به ناحیه مدیریت سایت مشتریان خود را داشته باشید ، میتوانید تمامی اطلاعات مورد نظرتان را به دست آورید و اقدامات لازم را در جهت بهبود شرایط انجام دهید .

سرویس Google Tag Manager یک مبحث عظیم و پیچیده می باشد . بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا نکات پایه ای و مورد نیاز این سرویس را بررسی کنیم و پوشش دهیم .
تگ چیست ؟

تگ ها در واقع رشته هایی متنی از کدها می باشند که برای ردیابی اطلاعات یا ارسال اطلاعات به سیستم های خارجی ( مثلا موتور جست و جوی گوگل ) از آنها استفاده میشود و میتوانیم با استفاده از آنها ، فعالیت های موجود روی سایت خودمان را شناسایی و از اطلاعات به دست آمده ، استفاده کنیم . شما ممکن است از تگ های برای انجام کارهای مختلف روی سایت خودتان استفاده کنید . برخی از این کار ها عبارتند از : به دست آوردن نرخ تبدیل برای یک صفحه ، دریافت آمار بازدید کاربران از صفحات سایت و بسیاری از موارد دیگر .

در گذشته اگر شما میخواستید که یک یا چند تگ را به سایت خود اضافه کنید ، مجبور بودید که خودتان این کدها را داخل سورس کدهای سایت ، قرار دهید . این کار معمولا نیاز به یک توسعه دهنده وب سایت یا همان برنامه نویس دارد . معمولا استفاده از برنامه نویس ها باعث به تاخیر افتادن اعمال کدها میشود و در شرایطی ، ممکن است هزینه های سنگین نیز در پی داشته باشد . همچنین اگر شما نیاز داشته باشید که در این تگ ها تغییراتی هم اعمال کنید ، لازم خواهد بود تا مجددا اطلاعات سایت خودتان از جمله یوزرنیم و پسورد ناحیه مدیریت را به برنامه نویس ها ارائه دهید که ممکن است در بدترین حالت ، منجر به سوء استفاده آنها از این اطلاعات شود .

با استفاده از سرویس مدیریت تگ گوگل ، شما در واقع یک رشته کد به تمامی صفحات سایت خودتان اضافه میکنید و این رشته کد ، مسئول اعمال تمام تغییرات روی سایت شما می باشد . در این حالت شما فقط با ناحیه کاربری سرویس Google Tag Manager کار خواهید کرد و تغییراتی که در آنجا اعمال میکنید ، به صورت اتوماتیک روی سایت شما اعمال خواهد شد .
شروع کار با سرویس مدیریت تگ گوگل

برای استفاده از سرویس Google Tag Manager ، به صفحه لاگین این سرویس مراجعه کنید . برای ورود به این صفحه ، اینجا را کلیک کنید . اگر شما یک اکانت Google Analytics داشته باشید ، انجام تنظیمات این سرویس بسیار راحت تر خواهد شد . در آن شرایط شما فقط نیاز خواهید داشت که وارد اکانت گوگل خود شوید و به انجام تنظیمات تگ ها بپردازید .

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک نام مشخص را به اشتراک کاربری خود ، نسبت دهید . برای شما بهتر خواهید بود که از نام سایت یا شرکت خود برای حساب کاربری استفاده کنید زیرا این کار باعث میشود تا اگر سایت های متفاوتی دارید ، بتوانید آنها را راحت تر در سرویس مدیریت تگ گوگل ، پیدا کنید . معمولا توصیه میشود که برای هر سایت ، از یک اکانت GTM سوا استفاده کنید و برای هر سایت نیز از یک رشته کد مجزا استفاده کنید .


زمانی که شما مراحل مربوط به ساخت اشتراک کاربری را به پایان برسانید ، نوبت به ساختن اولین رشته کدهای مدیریت سرویس Tag Manager می رسد . همانطور که گفتیم شما احتیاج دارید تا کدهایی را جهت اتصال سرویس GTM به سایت خود ، درون سورس کدها قرار دهید . در این مرحله شما باید برای این رشته کدها ( Container ها ) ، یک نام انتخاب کنید . سپس تعیین کنید که میخواهید از این کدها برای چه سرویسی استفاده کنید . شما میتوانید برای وب سایت ها ، نرم افزارهای iOS و Android و همچنین صفحات موبایلی شتابدار ( AMP ) ، از تگ منیجر استفاده کنید .



وقتی تنظیمات مربوط به Container را انجام دادید و محل آن را انتخاب کردید ، از شما خواسته میشود تا موافقت خود را با شرایط استفاده از این سرویس اعلام کنید . بعد از تایید شرایط ، دو کد مجزا به شما داده میشود که باید آنها را روی سایت خود قرار دهید .


کدهای موجود در کادر اول را باید در بخش Head سایت خود قرار دهید و ترجیحا در بالاترین نقطه آن نیز باشد . بعد از اضافه کردن کد های کادر اول ، اکنون کدهای کادر دوم را بعد از بخش Body سایت قرار دهید . با این کار ، سرویس مدیریت تگ گوگل ، در تمامی صفحات وب سایت شما قرار خواهد گرفت . گوگل هشدار داده داده است که نباید کدهای خود را در iFrame های مخفی قرار دهید یا به صورت همزمان از یک سرویس مدیریت تگ دیگر استفاده کنید زیرا باعث اختلال در عملکرد GTM می شود .

حال اگر کاربر حرفه ای نباشید و نتوانید کدها را قرار دهید می توانید از ماژول آماده آن برای پرستاشاپ بهره ببرید

وقتی که شما کدهای مربوط به GTM را داخل سایت خود قرار دهید ، این سرویس آماده استفاده می شود .

با گذشت زمان ، تعداد کدهای شما زیاد خواهد شد و گاهی اوقات سخت میشود که تمامی تگ ها ، محرک ها و متغییر ها را ردیابی و پیدا کنید . سرویس Google Tag Manager این اجازه را به شما میدهد که اطلاعات خود را با استفاده از ساخت پوشه ها ، سازمان دهی کنید . با استفاده از پوشه ها شما قادر خواهید بود تا تگ های خود را گروه بندی کنید و زمانی که نیاز به مدیریت آنها داشته باشید ، به راحتی آنها را پیدا کنید و آنها را به روز رسانی کنید .

راه اندازی محرک ها ( Triggers ) و متغییر ها ( Variables )

معمولا تگ ها زمانی اجرا میشوند که یک صفحه بارگذاری میشود یا کاربر روی سایت شما ، عملیاتی را انجام میدهد . در سرویس مدیریت تگ گوگل ، شما میتوانید برای تگ ها ، محرک تعریف کنید تا سرویس GTM بداند که آن تگ ، چه زمانی باید فعال شود . یکی از مثال های خوب در زمینه Trigger ، میتواند شمارش بازدید یک صفحه باشد . شما میتواند محرک این تگ را ، بارگذاری صفحه در نظر بگیرید . به این وسیله سرویس GTM هر زمان که صفحه ای بارگذاری شود ، سرویس شمارش بازدید را فعال میکند .

شما باید به سرویس تگ منیجر گوگل بگویید که وقتی کاربر شما عملیاتی را انجام داد ، با آن چگونه برخورد کند . تنظیمات مربوط به محرک ها بسیار راحت است و فقط کافی است که نوع آنها را انتخاب کنید :

متغییرها کمک میکنند تا محرک ها را تعریف کنیم و نوع داده هایی که آنها ارسال میکنند را تعیین کنیم . برای نمونه ، شما میتوانید وقتی که یک کاربر روی صفحه دانلود یا دکمه پرداخت کلیک میکند ، یک متغییر را تنظیم کنید .

قابلیت های پیشرفته تر سرویس مدیریت تگ گوگل

سرویس Google Tag Manager ، قابلیت های پیشرفته زیادی را دارا می باشد . شما میتوانید جزئیات بیشتری از این سرویس را ویرایش کنید و برای مثال لایه هایی را ایجاد کنید و حتی کاربران و مدیران مختلف را با سطوح دسترسی مشخص ، ایجاد کنید . شما با استفاده از قسمت راهنمای سرویس Google Tag Manager ، میتوانید قابلیت های بیشتر این سرویس را کشف کنید . برای ورود به بخش راهنمای GTM ، اینجا را کلیک کنید .
یادتان باشد که باید تغییرات را منتشر کنید .

تغییراتی که شما در سرویس GTM انجام میدهید ، تا زمانی که روی گزینه Publish کلیک نکنید ، روی سایت شما اعمال نمیشوند . پس بعد از اینکه تنظیمات مربوط به تگ ها ، محرک ها و متغییر ها را انجام دادید ، روی دکمه انتشار کلیک کنید :

با کمی آموزش و تمرین ، شما متوجه خواهید شد که مدیریت تگ ها با استفاده از سرویس مدیریت تگ گوگل ، چقدر راحت و لذت بخش است .



در نظر داریم یک ابزار کارآمد که با آن رفتار کاربران سایت خود را میتوانیم مشاهده کنیم را معرفی نمائیم . با این ابزار شما قادرید توانمندی وب سایت خود را ارتقاء دهید. در این جا میخواهیم ( GTM ) یا _ گوگل تگ منیجر _که یک ابزار رایگان گوگل است، آشنا شویم. GTM به شما آمار و تحلیلی را نشان نمیدهد. زیرا با این وسیله شما قادرید به شکلی سایر ابزارهای آماری و تحلیلی را کنترل کنید.

سوالات رایج درباره Google Tag Manager

GTM چی هست؟
کار با آن ساده یا پیچیده است؟
فرق آن با گوگل آنالتیکس در چیست؟
چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کرد؟
چه مزایا و ضعف هایی دارد؟
با گوگل تگ منیجر چگونه و چه چیزهایی را میشود ردیابی کرد؟
چه دسترسی یا امکانات دیگری را گوگل تگ منیجر در اختیار ما میگذارد ؟


اطلاعات بیشتر درباره گوگل تگ منیجر (GTM)

گوگل تگ منیجر را با مخفف GTM میشناسند.
یک ابزار رایگان از کمپانی Google برای وبمستران میباشد که به آنها دسترسی هایی از جمله استفاده تگ ها و مدیریت در بازاریابی را برای وب* سایت و App های موبایلی را فراهم میآورد. یکی از جذابترین نکاتی که در استفاده از تگ منیجر میتونه قابل توجه باشه، اینکه شما بدون استفاده از کدنویسی میتوانید از آن بهره ببرید.

گوگل تگ منیجر| google tag manager | GTM | گوگل تگ منیجرچیست
آیا کار با گوگل تگ منیجر ساده است؟

به گفته گوگل :

‘ GTM با بکارگیری تمامی کدها در یک جا، مدیریت تگها را آسان، و مطمئن میکنه. ‘
طبق این ادعا یک ابزار ساده است که بدون واسطه یک توسعه دهنده میشه ازش استفاده کرد.اما آیا بدون دانش قبلی، تخصصی و یا در حد آموزش کار با گوگل تگ منیجر ساده است؟

شما باستی یک سری اطلاعات قبلی داشته باشید که بدونید چگونه تگ ها، تریگر ها و متغیر ها را تنظیم کنید.به طور مثال میخواهید تعداد پیکسلها را در فیسبوک کم کنید، بایستی که بدونید ردیابی پیکسل ها چطور انجام میگیرد.

یا اینکه میخواهید در گوگل تگ منیجر رویدادی را ردیابی ( event tracking ) کنید، باید بدونید رویداد چیست، گوگل آنالتیکس به چه شکل کار میکند، چه داده هایی را میشه از رویدادها بدست آورد، در گوگل آنالتیکس گزارشهابه چه شکل اند و چطور باید برای فعالیت*ها، دسته *ها و برچسب*هاتون اسم بگذارید

در حالیکه مدیریت چندتگ در”GTM” آسونه اما به فراگیری نیازه. ولی وقتی تو قسمت های دشوار آن هستید، میتواند بسیار جذاب و عالی باشه.

گوگل تگ منیجر روند مدیریت تگ* های بازاریابی و آنا لتیکس را نسبت با قبل ساده کرده.
اکثر بازاریاب ها با بودن “GTM”نمیدونن گوگل تگ منیجر در حقیقت چه کار میکنه، یا هنگامی که اشتباهی پیش میاد نمیدونن چه اتفاقی میفته.در آنالتیکس پیشرفته، پیشنهاد نمیدیم بدون حد اقل چند ماه فراگیری و تجربه، روی سایت خود از”GTM” استفاده کنند. چون” GTM” مستقیم کد ها را روی سایت وارد میکند و هرچند بعیده اما ممکن هست که کل سایت شما رو بریزه بهم.

زیاد پیش میاد که کاربرها یه متن ساده روی صفحات سایتشون وارد کردند و URL دچار مشکل شده و آنالتیکس و تگ* های بازاریابیشان بهم خورده.
اگر خواستید اکانت گوگل تگ منیجر موفقی را داشته باشید، باید منابع بازاریابی و فنی داشته باشید، تا مشتمل بر پیکربندی، نگهداری و بروزرسانی*ها باشند.
عملکرد گوگل تگ منیجر به چه صورت است؟


گوگل تگ منیجر از سه بخش اصلی تشکیل شده:

تگ ها : پیکسل های ردیابی یا اسنیپت های جاوا اسکریپت.
تریگرها : ” GTM “را راهنمایی میکنه که کجا و چه موقع تگ گذاری کنه.
متغیرها : برای اینکه اطلاعات اضافی” GTM ” بتونن کار کنند، ممکنه به تگ یا تریگر نیاز داشته باشند.

تعریف تگ :

یک سری ابزار برای ردیابی اسنیپت*ها یا پیکسل های کد وجود داره. این تگ* ها به گوگل تگ منیجر دستور میدن که چه کار باید انجام بده.

چند مثال تگ های مورد استفاده در گوگل تگ منیجر :

کد ردیابی جهانی ‘ گوگل آنالتیکس’
کد بازاریابی ‘ ادوردز ‘
کد ردیابی ‘ نرخ تبدیل مشتری ادوردز ‘
کد ردیابی جغرافیایی “(Heatmap)”
پیکسل های فیس بوک

تعریف تریگر :

تریگر یک روش است برای بهره از تگ هایی که توسط شما تنظیم شده.
تریگرها به تگ منیجر دستور اینکه، شما چه کاری قراره بکنید.
مثلاً روی نمایش یه صفحه تگی را بکار بگیره، لینکی قرار بده یا سفارشی کنه.
تعریف متغیر :

اطلاعات اضافی همان متغیرها هستند که شاید” GTM “برای اینکه تریگرها و تگ*هاتون عمل کنند نیازمند آنها باشه.
یکی از ساده ترین انواع متغیر پیوسته که میتونید در” GTM “ایجاد کنید، شماره( UA )گوگل آنالتیکس و یا همون ID ردیابیه.
این ها عناصر بسیار ابتدایی از GTM هستند که ممکنه وقتی خودتون بخواهید شروع به مدیریت تگها کنید، به آنها نیاز پیدا کنید و اما اگر گیج کننده بود، باید از متخصص راهنمایی بگیرید.
تفاوت*های گوگل تگ منیجر و گوگل آنالتیکس

گوگل تگ منیجر یک ابزار متفاوته که فقط برای مدیریت و ذخیره سازی کد های خارجی کاربرد داره.
هیچ گزارش و روشی برای تحلیل و آنالیز ( آنالتیکس ) در” GTM “موجود نیست.
گوگل آنالتیکس تحلیل*ها و گزارش دهی واقعی را ارائه میدهد.
تمامی اهداف ردیابی نرخ تبدیل مشتری یا فیلترها از طریق آنالتیکس مدیریت میشوند.
گوگل آنالتیکس، گزارش*ها را انجام میدهد، که شامل (گزارش های فروشهای فروشگاه ها، نرخ تبدیل مشتری، عناصر روی صفحه، نرخ خروج، بخش های سفارشی و غیره).
مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟

هنگامی که روند یادگیری رو طی کنید، خواهید دید کار با گوگل تگ منیجر و کارهایی که میشه باآن انجام داد واقعا فوق العاده است. میشه داده هایی را که به آنالتیکس ارسال شده *اند سفارشی سازی کنید.

میشه رویداد های ساده مثل دانلود های( PDF )، لینک های خارجی یا کلیک ها رو ردیابی نمائید. حتی بالارفتن های پیچیده در محصولات فروشگاهی همچنین ردیابی تبلیغات نیز از طریق گوگل تگ منیجر اجر پذیر است.

با این فرض که میخواهیم همه لینکهای خارجی روی سایت خود را ردیابی نمائیم. در ،Category Name، GTM و بعد Action و Label رو انتخاب کنید. حالا مثلاً اگه Offsite Link رو کلیک کنید، میتونید به گوگل تگ منیجر بگید که چه داده هایی رو به گوگل آنالتیکس ارسال کنه.
خب حالا در گوگل آنالتیکس مراجعه کنید به Behavior > Events > Top Events > Offsite link و بعد روی event action را بزنید یا بر روی Label.داده هایی که از گوگل تگ منیجر تنظیم کرده بودید رو میتونید ببینید.

میخواهید از ابزارها به طور رایگان استفاده کنید؟ میتوانید کد آن را به تگ منیجر بیفزائید و بدون دخالت توسعه دهنده، خودتان امتحانش نمائید.

گوگل تگ منیجر| google tag manager | GTM | گوگل تگ منیجرچیست
کاربردها :

با گوگل تگ منیجر، سایت شما روی هر چقدر تگی که استفاده شود سریعتر لود میشود.
با محصولات غیر از گوگل نیز سازگار است.
انعطاف*پذیری تا جایی که میشه تقریباً هر چیزی را روش امتحان کرد.
همه کد های خارجی در یکجا جمع هستند.
“GTM” یک حالت پیشنمایش همچنین رفع مشکل هم داره که میتوانید قبل اینکه هر چیزی را روی سایتتان نمایش دهید، ببینید که چه چیز هایی روی سایت شمان تاثیرگذارند و چه چیزهایی هم نیستند.
به شما نشون میده که چه تگ هایی اکنون روی صفحه تو چشم هستند.

نقطه ضعف ها :

۱- برای تغییرات نیازمند دانش تخصصی و مدیریتی است.
۲- زمان بر بودن آن، که منظور از زمان در واقع وقت هایی است که برای آزمایش و تحقیق صرف میکنید.
۳- برای برطرف کردن مشکلات نیازمند زمان بیشتری هستید.
“GTM” چه چیزهایی را ردیابی میکند؟

رخدادها به تنهایی میتواند مقدار کلیلک ها رو یک آیتم خاص قرار گیرد.
میتوان اسکرول کاربران را مدیریت نمود و بخش های جالب وب را تشخیص داد.
میشه اسکرول ها را ردیابی کرد.
میشه فیلم ها را ردیابی کرد.
فرم هایی که نیمه کاره رها شدند.
خرید های نیمه کاره که رها شدند.
غیره…